تاریخ انتشار:۲۰ بهمن ۱۳۹۶ - ۰۹:۱۶
کد خبر: ۱۴۱۷۵
print
email
متولد ۱۳۴۳ است و نقاشی را بصورت تجربی در نزد پدر آموخته. در گذشته نقاشی قهوه‌خانه ای بصورت شغلی برای اعضای این خانواده بود و از پدر به پسر می رسید. به همین دلیل در خانواده ایشان خیالی نگار و شمایل نگار بسیار بود.
ورزش و جوان- متولد ۱۳۴۳ است و نقاشی را بصورت تجربی در نزد پدر آموخته. در گذشته نقاشی قهوه‌خانه ای بصورت شغلی برای اعضای این خانواده بود و از پدر به پسر می رسید. به همین دلیل در خانواده ایشان خیالی نگار و شمایل نگار بسیار بود.
امروز در این خانواده نقاشی هنوز بصورت سنتی انجام می شود. به این معنی که نقوش، طرح ها و رنگ ها برگرفته از آثار پیشینیان است. حتی آقای بهزاد نقاش در مورد قاب آثارش بسیار حساس است و از قاب های PVC استفاده نمی کند. تمامی آنها چوبی و بسیار ساده هستند. اعتقاد ایشان بر این است که طرح و نقش قدیمی نیاز به قابی با حال و هوای گذاشته دارد. تنها تفاوت های موجود استفاده از رنگ های صنعتی است که جایگزین رنگ های سنتی و دستساز شده است. با این وجود رنگ بندی بیشتر آثار دارای همان طیف گذشته است. و جز معدودی موارد همان رنگ های از پیش تعیین شده در لباس ها و زمینه تابلوها دیده می‌شود.
نقوش مذهبی و بویژه نقوش در ارتباط با واقعه کربلا مضمون اصلی آثار نقاش را تشکیل می‌دهند. حضرت قاسم، حضرت علی اکبر، حضرت عباس و... موضوعاتی هستند که به تعداد زیاد در آثار ایشان تکرار شده اند.
در اثری از بهزاد نقاش که به بخش نمایشگاهی در موزه نقاشی پشت شیشه راه یافته و در قالب نمایشگاه منتخب آثار هنرمندان پشت شیشه ایران به نمایش گذاشته شده است؛ تصویری به همان شیوه و شکل و شمایل پرده های قهوه‌خانه ای عرضه شده است. این اثر در بارگاه ضحاک نام دارد. موضوع تابلو به تخت نشینی ضحاک اشاره دارد و به ذبح جوانان ایرانی برای خوراک مارهای ضحاک از مغز این جوانان می پردازد. در این تابلو رنگ حاشیه نارنجی است. این رنگ آمیزی کمی خاص است. چرا که زمینه سرنجی پیش از این سابقه نداشته و برای نخستین بار این رنگ آمیزی دیده می‌شود.
در کل این اثر مجموعه ای از داستانهایی را که در ارتباط با ضحاک است بازگو می کند و روش آن به پرده های نقالی در هنر قهوه‌خانه ای است.
بهزاد نقاش که دارای دیپلم افتخار از پنجمین فستیوال هنرهای تجسمی دهه فجر است؛ در نمایشگاه های بسیاری شرکت کرده است. از آن میان می توان به موارد زیر اشاره کرد.
شرکت در نمایشگاه گروهی با عنوان باز این چه شورش است_فرهنگسرای صبا_۱۳۸۹
شرکت در نمایشگاه گروهی_فرهنگستان هنر_۱۳۸۹
برگزاری نمایشگاه انفرادی_ارشاد کرج_۱۳۹۰
شرکت در جشنواره هنرهای تجسمی دهه فجر_۱۳۹۱
اکسپوی بازار هنر_۱۳۹۵
اکسپوی بازار هنر_۱۳۹۶
شرکت در نمایشگاه گروهی با عنوان شیشه نگاره‌ها_فرهنگسرای شیخ هادی_بهار۱۳۹۶
شرکت در نمایشگاه گروهی با عنوان شیشه های رنگی_فرهنگسرای انقلاب_بهار۱۳۹۶
شرکت در نمایشگاه گروهی با عنوان عشق و ایثار_نگارخانه هنر ایران_شهریور۱۳۹۶
شرکت در نمایشگاه گروهی با عنوان شیشه های سرخ_نگارخانه سیمرغ سمنان_مهر۱۳۹۶
با در نظر گرفتن تاریخ برگزاری نمایشگاه ها مشخص می شود که در کار ایشان یک وقفه سه ساله وجود دارد. همچنین اوج کار این هنرمند به سال ۱۳۹۶ باز می‌گردد. حال باید صبر کرد و کار آقای نقاش را در سال های آینده بررسی کرد.

گردآورنده: سعید رضاخان - نقاش پشت شیشه
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
یادداشت
چرا شفر موفق شد؟

چرا شفر موفق شد؟

محمد آیتی / روزنامه نگار
بی‌تفاوتی اجتماعی: با عنوان انبوه تنها

بی‌تفاوتی اجتماعی: با عنوان انبوه تنها

مریم اسداللهی‌سهی / فعال اجتماعی
لیگ هفدهم مهیج نبود

لیگ هفدهم مهیج نبود

علی لطیفی / پیشکسوت باشگاه استقلال
فیلم و تصویر